Damen levert sinds twaalf jaar weer boomkorkotter; de eerste met een Optima straalbuis van DMC

Deel deze pagina  

14 mei 2018

Damen heeft de eerste boomkorkotter voor de Noordzee afgeleverd in twaalf jaar. Damen Maaskant Shipyards Stellendam (Maaskant) heeft de afgelopen tien maanden gewerkt aan de afbouw van de 41 meter lange casco, dat al op voorraad gebouwd was. Het vissersschip, de UK46, is gebouwd voor Gebroeders Hakvoort uit Urk. Het is voor Maaskant het eerste vissersschip met een straalbuis welke is vervaardigd door zusterbedrijf Damen Marine Components (DMC).

Het gaat daarbij om een straalbuis (Eng.: nozzle) type Damen Optima L/D 0.4, met een diameter van 3,63 meter. De roestvrij stalen ring rond de schroef levert een verbeterde stuwkracht, zowel voor- als achteruit, en vergt hierdoor minder motorvermogen bij elke snelheid. Daarnaast levert de Optima L/D 0.4 een betere prestatie bij lage snelheden en ondervindt hij minder weerstand bij hogere snelheden.

Ook de lier betekent een primeur voor zowel Maaskant als DMC, aangezien het de eerste lier van dit type is die door DMC is gebouwd en bovendien naar een ontwerp van Maaskant. Er speelde ook nog een derde Damen-bedrijf een rol bij de afbouw van de ‘UK 46’, namelijk Damen Anchor & Chain Factory dat zijn ‘handelsmerken’ (zie bedrijfsnaam) aan het vissersschip leverde.

“Het was een waar genoegen om deze kotter af te bouwen – en eindelijk te zien drijven – en om hem in samenwerking met onze zusterbedrijven tot een succes te maken”, vertelt Eric Moerkerk, adjunct-directeur bij Damen Maaskant Shipyards Stellendam. “We hadden het casco hier al tien jaar en keken er al lang naar uit om hem naar zee te zien vertrekken, waar hij thuishoort. Het is de eerste visserijkotter die wij afleveren met een DMC-straalbuis, en hoewel het nog vroeg dag is, zijn de aanwijzingen positief dat de verwachte efficiency ook inderdaad wordt geleverd. Ook de volgende drie vissersschepen die wij gaan bouwen, krijgen DMC-straalbuizen.”

Kees Oevermans, sales manager bij Damen Marine Components, noemt de samenwerking tussen DMC en Maaskant “Zeer goed en snel.” “We hebben intensief samengewerkt met alle relevante afdelingen, inclusief project management en ontwerp. De winst voor de klant zit hem erin, dat wanneer onze producten bij de werf aankomen, alles precies zo past en presteert als beloofd.”

Boomkorkotters werken met gieken die aan weerszijden van het schip elk een boomkor slepen. Ze zijn op de Noordzee gangbaar voor de visserij op schelpdieren en platvis. Het laatste vissersschip van dit type dat zich bij de Nederlandse visserijvloot voegde, was de Catharina KW-145 uit 2006. Daarvoor had, Maaskant er ook twee afgeleverd, de Cornelia BR-14 in 2004 en de Jan Cornelis GO-22 in 2006. Beide zijn gebouwd naar eigen Maaskant-ontwerp.