DMC Nozzles

DMC’s groeiende markt voor straalbuizen-renovatie

Deel deze pagina  

17 oktober 2013

De klant laten geloven dat per ongeluk een gloednieuwe straalbuis is teruggestuurd in plaats van de gerenoveerde, is het grootst mogelijke compliment dat Damen Marine Components (DMC) kan krijgen voor haar straalbuis-renovatie. “Als we klaar zijn, lijkt het inderdaad een nieuwe straalbuis” aldus Dik Verhoef, productiecoördinator bij DMC.

Complete renovatie van gebruikte DMC-straalbuizen gebouwd voor azimuth roerpropellers, is een groeiende business met een nieuw jaarrecord van 25 orders sinds eind september 2013. Bijna al deze orders kwamen bij Schottel vandaan, aan wie ze oorspronkelijk ooit nieuw waren geleverd. De straalbuizen worden opgehaald en na renovatie weer teruggebracht door een truckservice. Deze rijdt bijna wekelijks heen en weer tussen de belangrijkste productiesites van Schottel in Dörth en Wismar, en DMC Gdańsk, Polen (DMCG).

Acht stappen
“Het opknappen van een (in principe) versleten straalbuis bestaat uit 8 stappen” vertelt Dik Verhoef.
“Als er ook reparatie vereist is, kan het traject een paar weken duren.” Te oordelen naar de verbazingwekkende foto’s, is dit geen verrassing.
De werkzaamheden omvatten:
– zandstralen
– inspectie van de schade
– meten (en aanpassen) van montageplaat uitlijning
– niet-destructieve testen van grote verbindingspunten
– zoeken naar lekkage
– reparatie
– vervangen anoden
– definitief zandstralen en verven (3 lagen)

Deze ‘make-over’ business van straalbuizen is door de jaren heen geleidelijk gegroeid. Verhoef: “als een roer-propeller unit op locatie in het buitenland is gerepareerd, halen we de straalbuis daar op en leveren hem daar – na renovatie – weer af.”