Maatwerk en vakwerk gaan hand in hand

Maatwerk en vakwerk gaan hand in hand

Deel deze pagina  

13 september 2016

Door nieuwe meettechnieken en computermodellen is het mogelijk de hydrodynamica van schepen en de voortstuwing nog verder te verbeteren, met als resultaat brandstofbesparing. Ook de binnenvaart profiteert van de berekeningen met het geavanceerde CFD (Computing Fluid Dynamics). “Wij benutten de technologie voor aanpassing van de profielen van straalbuizen”, vertelt René van Middelkoop, manager Sales & Marketing van Damen Marine Components. “Een lager brandstofverbruik is goed voor de schipper, want die heeft minder kosten, én goed voor het klimaat, want er wordt minder CO2 uitgestoten.”

Damen Marine Components is wereldmarktleider op het gebied van straalbuizen. Kwaliteit en duurzaamheid waren al belangrijke drijfveren. “We gebruiken bijvoorbeeld het beste roestvaststaal en bouwen zo licht mogelijk”, aldus Van Middelkoop.

Promarin

Het bedrijf deelt tijdens Shipping Technics Logistics een stand met Promarin, leverancier en serviceverlener van schroeven en schroefassen. Promarin is niet alleen Damen Marine Components’ dealer in Duitsland, de bedrijven doen ook regelmatig samen projecten.

Sales engineer Kees Oevermans van Damen Marine Components zegt: “We tonen op de beurs tot welke mooie resultaten dat leidt. Op de stand laten we een complete schroefaslijn zien zoals we die samen voor de binnenvaart maken. Promarin neemt de schroeven voor zijn rekening; wij de straalbuizen, assen en de kokers.”

Van der Velden Marine Systems, sinds 2013 een zusterbedrijf van Damen Marine Components, maakt het verhaal compleet met de roeren. Van Middelkoop: “Hun activiteiten op het gebied van roeren worden steeds meer geïntegreerd met die van ons. Zij verkopen en ontwerpen de roeren en wij fabriceren ze.”

Maatwerk

Damen Marine Components is gevestigd in Hardinxveld-Giessendam. Daarnaast heeft de specialist een productielocatie in Polen en één in China. Die laatste is een jaar geleden verhuisd naar een nieuwe locatie.

De straalbuizen zijn bestemd voor allerlei typen schepen. Van coasters tot offshore en van baggerij tot binnenvaart. In de productie is de hoofdrol weggelegd voor de gespecialiseerde spinning machines, vertelt Van Middelkoop. “Daarmee kunnen we elke gewenste plaatdikte verwerken in de exacte vorm en naar de specificaties van het schip. De roestvaststalen plaat wordt koud vervormd en bestaat uit één geheel.”

“Het is maatwerk. Voor de binnenvaart hebben we een aantal standaardmaten op voorraad: van 1.500 tot 1.900 millimeter. Voor andere deelmarkten hebben we de platen op voorraad, in verschillende diktes. Zo kunnen we flexibel en snel inspelen op wensen van klanten.” De maximale diameter is 8 meter.

Optima

Drie straalbuizen uit eigen stal zijn al jaren succesvol op de markt: De Wing (vooral geschikt voor snelvarende schepen), de VG40 (specifiek voor thrusters) en de Optima. “Die laatste is dé buis voor de binnenvaart en in diverse uitvoeringen leverbaar, afhankelijk of je meer snelheid of meer stuwvermogen wilt.”

“Een duwboot als de Veerhaven III heeft een certificaat gekregen op twee motoren, waar voorgangers er drie nodig hadden. Daarmee beschikt de Veerhaven III toch nog steeds over voldoende stuwkracht om met zes geladen bakken te varen en binnen de voorgeschreven afstand ook weer stil te liggen!”

De Optima is er ook in verschillende uitvoeringen, al naar gelang de wensen van de scheepseigenaar. Oevermans: “De lengte van de straalbuis is doorgaans gelijk aan de helft van de schroefdiameter. Maar maak je hem iets korter, factor 0,4 in plaats van 0,5, dan krijgt het schip meer stuwkracht bij een hogere snelheid. Is er meer stuwkracht nodig, dan verlengen we de buis juist, naar factor 0,6. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij duwboten.”

Bij Damen Marine Components weten ze waar ze het over hebben. Advies is een belangrijk onderdeel bij de verkoop en service. “Het is en blijft maatwerk én vakwerk.”

 

Bronvermelding: De Binnenvaartkrant nr. 13, 13 september 2016