Damen Marine Components Spinning machine

Sterk in straalbuizen én roeren

Deel deze pagina  

30 augustus 2016

Als wereldwijde marktleider in straalbuizen mag Damen Marine Components niet ontbreken op SMM. De grootste internationale maritieme vakbeurs wordt van 6 tot en met 9 september in Hamburg gehouden. “We presenteren daar niet alleen onze straalbuizen, maar laten ook zien wat we op het gebied van roeren te bieden hebben”, aldus René van Middelkoop, manager Sales & Marketing. “Daarom delen we de stand met Van der Velden Marine Systems, ons zusterbedrijf en specialist als het gaat om het ontwerpen van roe ren.”

Damen Marine Components is, samen met Van der Velden, op SMM te vinden op zijn vaste plek: stand 210, centraal in Hal A4. Van Middelkoop: “We staan dus niet op de stand van de Damen Shipyards Group; die is in de hal met scheepsbouwers te vinden. Als componentendivisie staan wij in de hal ‘Voortstuwing en Manoeuvreren’. Midden tussen onze afnemers: alle grote en bekende leveranciers van equipment.”

Van der Velden behoort sinds 2013 tot de Damen Shipyards Group. “Hun activiteiten op het gebied van roeren worden steeds meer geïntegreerd met die van ons”, zegt Van Middelkoop met tevredenheid. “Zij verkopen en ontwerpen de roeren en wij fabriceren ze. Samen kunnen we inmiddels bijvoorbeeld ook een compleet systeem aanbieden: van schroefas tot en met schroef. De as en de schroef besteden we dan uit, maar wij doen de hele assemblage en kunnen eventueel ook de werf begeleiden bij de inbouw.”

Van de Giessen

Damen Marine Components is gevestigd in Hardinxveld-Giessendam. Daarnaast heeft de specialist een productielocatie in Polen en één in China. Die laatste is nog geen jaar oud.

Vorig jaar vierde het bedrijf, oorspronkelijk begonnen als Scheepswerf Van de Giessen, zijn 150-jarig bestaan. Sinds de overname door Damen (in 1979) kreeg de onderneming de ruimte om zich te specialiseren in straalbuizen en roeren. De keuze voor kwaliteit en efficiëntie legde de basis voor de groei en wereldwijde afzet. “Die principes hanteren we nog steeds.” De straalbuizen zijn bestemd voor allerlei typen schepen. Van coasters tot offshore en van baggerij tot binnenvaart. In de productie is de hoofdrol weggelegd voor de gespecialiseerde spinning machines, vertelt Van Middelkoop. “Daarmee kunnen we elke gewenste laatdikte verwerken in de exacte vorm en naar de specificaties van het schip. De roestvaststalen plaat wordt koud vervormd en bestaat uit één geheel. Het is dus maatwerk. Gemiddeld duurt de productie acht tot tien weken. Alleen voor de binnenvaart hebben we een aantal standaardmaten op voorraad. Voor andere deelmarkten hebben we wél de platen op voorraad, in verschillende diktes. Zo kunnen we flexibel en snel inspelen op wensen van klanten.” De maximale diameter is 8 meter.

Wing, VG40 en Optima

Drie straalbuizen uit eigen stal zijn al jaren succesvol op de markt: De Wing (vooral geschikt voor snelvarende schepen), de VG40 (specifiek voor thrusters) en de Optima. “Die laatste is dé buis voor de binnenvaart en in diverse uitvoeringen leverbaar, afhankelijk of je meer snelheid of meer stuwvermogen wilt. Een duwboot als de Veerhaven III heeft een certificaat gekregen op twee motoren, waar voorgangers er drie nodig hadden, en beschikt daarmee toch over voldoende stuwkracht om met zes geladen bakken te varen. En binnen de voorgeschreven afstand ook weer stil te liggen!”

Damen Marine Components doet op aanvraag allerlei constructiewerk voor derden. “Op bestelling en op basis van tekeningen en specificaties van die klanten.” Het gaat bijvoorbeeld om boegschroeftunnels, maar ook om fundaties voor kranen.”

 

Bronvermelding: De Binnenvaartkrant nr. 13, 30 augustus 2016